Jaap Jonk 25 maart 2017

De Dokter is definitief uitgeblazen

Jaap Jonk2.jpg

Eveneens is dit jaar corpslid in ruste Jaap Jonk, alias de Kippendokter, overleden. Dat is toch wel een stuk geschiedenis wat we noodgedwongen achter ons moeten laten. Een schat aan anekdotes en informatie uit het corpsverleden is daarmee verloren gegaan, maar tevens ook een fanatiek, hardwerkend, oergezellig, humoristisch en zeer muzikaal corpslid.

De Dokter is volgens de geschiedenisboekjes begonnen in 1947 en is dan ook 66 jaar lid geweest van het corps. Hij was één van de laatsten van de oude garde die in het verleden het corps over pieken en door dalen heeft meegemaakt, met de hoogtijdagen in de jaren ’50 en ’60. Een lopende corpsencyclopedie vol met (smeuïge) anekdotes, waarvan hij er af en toe eentje liet horen.

Hij is het grijze verleden ooit begonnen op bugel en is later overgestapt op saxofoon. Zover we hem kunnen herinneren heeft hij altijd altsax gespeeld. Een jaar of 6 geleden ging dat niet meer en is hij overgestapt naar tenorsax, omdat daar iets minder kracht voor nodig is. Op altsax was de Dokter altijd de aangewezen persoon om de altsaxsolo’s voor z’n rekening te nemen. Hoewel het geen man was die prominent op de voorgrond treedt, ging dit hem wel altijd heel goed af. Hij was dan ook wel het modellid van het corps. Hij repeteerde dagelijks om de stukken en z’n instrument onder de knie te krijgen, en was altijd bij alle repetities en optredens aanwezig. Als we dat allemaal zouden doen…………… Het irriteerde hem dan ook mateloos dat het de laatste jaren niet meer ging zoals hij wilde, maar gaf niet op. Door op karakter tot het echt niet meer ging. In 2014 was dat zover en heeft hij besloten definitief te stoppen met spelen.

De Dokter wierp zich ook altijd op voor de nieuwe leden. Niet zozeer om ze het spelen op het instrument of de partijen bij te leren, maar meer om ze wegwijs te maken in het liefdesleven. Hij was gek op vrouwelijk schoon en stak dat niet onder stoelen of banken. Je hoorde hem zelden of nooit, maar als hij dan wat opmerkte, wist hij subtiel iets te melden wat eigenlijk niet voor kinderoren bestemd was. Maar hij bracht het zo dat het die kinderoren ook niet opviel. Nieuwe leden vertrouwde hij dan ook altijd toe dat wanneer ze iets op het gebied van de liefde wilde weten, ze altijd bij hem terecht konden. Dan legde de Dokter wel even uit hoe het werkt.

Helaas gaan we dat, alsmede zijn spel, nooit meer horen.

Dokter, dank voor alle jaren dat je in het corps hebt gespeeld. Je inzet, discipline, humor en gezelligheid waren we al gaan missen. Weer een prominent lid die door de voortgang der tijd de strijd heeft moeten staken. Het zou verboden moeten worden!

Ondanks dat hij er zelf niet in geloofde, hopen we dat er boven ook een corps is waar hij zijn hobby weer kan oppakken en er nog eentje kan nemen op zijn roemruchte corpsleven.

Jaap Jonk1.jpg