Tinco Nijdam 26 januari 2017

Dit jaar is onze oud-dirigent Tinco Nijdam overleden. Hij heeft van 1980 tot 1997 als dirigent voor ons corps gestaan. Tinco kwam oorspronkelijk uit Friesland, maar heeft jarenlang in Hoorn gewoond. Hij was een gedreven en goeie dirigent.

Hij was zeer gecharmeerd van ons corps – zijn dochter Ellis vertelde dat er een foto van het corps tot zijn overlijden bij hem aan de muur hing – en wist hij het corps tot grote prestaties te leiden. We kwamen op concoursen altijd met een eerste prijs thuis en net voor zijn vertrek wist hij ons (in 1996) zelfs naar promotie naar de eennahoogste afdeling te loodsen. Hoewel hij koelbloedig leek, was hij voor dergelijke concoursen altijd enorm nerveus.

Een tweetal gevleugelde uitspraken van hem zitten in het geheugen van de leden gegrift:

“Het ligt hem niet aan de schaatsen” (ofwel, het instrument is goed, maar de blazer niet)

“Ik hoor hier en daar misse treffers” (spreekt voor zich).

Helaas konden we niet bij zijn begrafenis aanwezig zijn, omdat hij in besloten kring begraven wilde worden. We hebben ons medeleven betuigd via zijn dochter Ellis, waar we in oktober nog een concert mee gegeven hebben. Zowel Ellis, als zijn andere dochter Astrid, hebben in de jaren ’80 en ’90 regelmatig bij ons ingevallen als gastspeler.

Fanfarecorps Wilhelmina