Het corps in Spakenburg

Zaterdag 2 september jl. is het corps naar Spakenburg afgereisd om daar de Visserijdagen met muziek en klederdracht een impuls te geven. Het contact is tot stand gekomen via corpslid Anja Kwakman, die getrouwd is met Dennis Kwakman. Dennis is betrokken bij de “Stichting Behoud de Volendammer Botters” en die lagen met de VD172 in de Spakenburgse haven. Door zijn contact met de organisatie van de Spakenburgse Visserijdagen zijn we uitgenodigd om daar een middag te komen spelen. Gezien de muziek en de klederdracht past dit perfect in het plaatje. Normaal gesproken valt deze dag altijd op zaterdag van kermis, maar dit jaar niet, en dus konden we hieraan meedoen.

Met een beetje vertraging door drukte op de weg en een pechgeval bij de Zeeburgertunnel, kwamen we in Spakenburg aan en werden we door het drukke centrum gedirigeerd naar de parkeerplaatsen. Alles was perfect georganiseerd. We hadden een opbergruimte voor onze spullen, broodjes met beleg waren geregeld en we konden bivakkeren op de VD172. Het was de hele middag prachtig weer. De haven van Spakenburg lag vol met botters uit Spakenburg, Bunschoten en Volendam. Langs de hele haven zaten de bewoners in klederdracht aan tafeltjes en lieten daar allerlei dingen zien die met de Spakenburgse geschiedenis te maken hebben. Er werd vis gebakken en gerookt wat door de bezoekers gekocht kon worden. Overal hingen ropen met klederdracht, vissersnetten, en bij elk huis hing een bord met foto’s en uitleg over de bewoners die daar de afgelopen 100 jaar hebben gewoond en wat hun beroep was. Uiteraard was het gros visser geweest.

We hebben rond de haven van Spakenburg twee keer zo’n drie kwartier gespeeld. Dit viel zeer in de smaak bij de bezoekers van de Visserijdagen. Er werden ook veel vragen gesteld over onze klederdracht en er kwamen vele verhalen over de ervaringen met de Volendammers in het verleden naar boven vanuit de bezoekers van de Visserijdagen.

Ter afsluiting van de dag hebben we nog samen met het Spakenburgse Visserskoor het Spakenburgs volkslied gespeeld. Na afloop zijn we met de mars “Harmonique” teruggemarcheerd naar de VD172, waarna we met een zonrood kleurtje op de wangen en een topmiddag achter de rug weer naar Volendam zijn gereden.

Het was een prachtige dag en we hebben heel veel positieve reacties ontvangen. We willen langs deze weg ook de bemanning van de VD172 bedanken voor de gastvrijheid en de gezelligheid. Het was top!

spakenburg2017 (7).jpg
spakenburg2017 (8).jpg